قانون مجازات اسلامی مصوب ٩٢ ،حاوی نوآوریهای زیادی میباشد. از جمله این نوآوریها در زمینه محاربه و افساد فیالارض است. در قانون مجازات اسلامی سابق، محاربه و افساد فیالارض، در یک ماده و به یک معنا به کار میرفتند ولی در قانون جدید این دو عنوان از هم تفکیک شده و در دو ماده و به دو مفهوم کاملاً متفاوت از هم آورده شده است. آنچه که موجب برانگیخته شدن بحث در محافل حقوقی شده است همین اختلاف فقها در محاربه و افساد ف یالارض است که مجازات مربوط به این جرم مندرج در قانون، خلاف نظر مشهور فقها است، و چون مجازات چنین جرمی بسیار سنگین و غیرقابلجبران است موجب حساسیت بیشتر فقها و حقوقدانان معاصر در این امر شده است. در این نوشتار سعی شده است به بررسی این اختلافات و علت آن و نظرات مختلف فقیهان و حقوقدانان در مورد این جرم در حد بضاعت علمی نگارنده پرداخته شود.