نکته اساسی در جملات اسمی این است که کلمه ای که به عنوان آغاز قرار می گیرد حکم باید عالم باشد و چون هدف از اطلاع موضوع منفعت است در لغت اگر مبدأ عالم باشد خبر از آن صحیح است زیرا آن فایده دارد، ولی اگر مبتدیان ما نکره باشند، خبر آن صحیح نیست مگر اینکه چنین باشد برای اطلاع از آن مفید است که در این صورت همانطور که گفته شد ابتدا نکره با الف جایز است با اندکی تأمل در کتب نحو علما در باب مسغات به این نکته پی خواهیم برد اولین. تعداد مساواتها عدد مشخصی داده نشده است زیرا برخی از این موصوفات با یکدیگر همپوشانی دارند که در این مقاله سعی شده است به تعدادی از آنها اشاره شود ابتدا مساوات و تلاش ما این بوده است که به مساوات اصلی و از ذکر موارد همپوشانی اجتناب شده است.