بررسی ارتباط میان اشتیاق به کار و تحلیل رفتگی احساسی کارکنان صف بانک صادرات ایران با متغیر میانج ی استراتژی های کار عاطفی

نوع مقاله : علمی تخصصی

نویسندگان

1 دانشجوی دکتری دانشگاه تهران

2 دانشجوی کارشناسی ارشد دانشگاه تهران

چکیده

 کارکنان صـف در بخشهای خدماتی، نقطه ارتباط مشـتریان و سـازمان هسـتند و باتوجهبه تعداد بالای مشـتریان در 
این سـازمانها کارکنان ممکن اسـت با مسـائل مختلفی از قبیل کاهش اشـتیاق به کار، تحلیل رفتگی و فرسـودگی شـغلی 
مواجه شــوند. این عوامل باعث کاهش عملکرد مثبت کارکنان و در نتیجه افت کارکرد شــعب و در نتیجه عقب ماندن بانک 
در جذب، حفظ و نگهداری مشـتریان خود میشـود. در این پژوهش سـه متغیر تحلیل رفتگی احسـاسـی، اشـتیاق به کار و 
اسـتراتژیهای کار احسـاسـی بهعنوان عوامل اثرگذار بر عملکرد کارکنان صـف شـناسـایی شـدهاند و رابطه بین این متغیرها 
روش: این پژوهش از نظر ماهیت توصـیفی، هدف آن کاربردی، اسـتراتژی آن همبسـتگی و بهصـورت کمی انجام شـده اسـت بررسی شده است.
تعداد کل جامعه آماری این پژوهش ٤٠٠ نفر و نمونه ١٩٦ میباشــد. اطلاعات میدانی لازم برای صــحتســنجی فرضــیات 
پژوهشـی صـورتگرفته با اسـتفاده از توزیع پرسـشنامه در میان جامعه آماری موردمطالعه جمعآوری گردید. تحلیل آماری 
دادههای جمعآوری شـده با اسـتفاده مدل معادلات سـاختاری صـورت گرفت. برای تأیید روایی در این پژوهش از نظر ٤ خبره 
و برای تأیید پایایی از آزمون آلفای کرونباخ استفاده شده است.
یافتهها: نتایج بهدسـتآمده نشـان میدهد که تحلیل رفتگی احسـاسـی در کارکنانی که اشـتیاق هماهنگ دارند کمتر اسـت. 
کارکنانی که اشـتیاق هماهنگ دارند بیشـتر از کنش عمیق اسـتفاده میکنند. کارکنانی که اشـتیاق وسـواسـی دارند کمتر از 
کنش عمیق و بیشتر از کنش سطحی استفاده میکنند.
شـده را بهصـورت علمی لحاظ کرده و درصـورتیکه کارمندی در هر یک از عوامل کنش سـطحی، اشـتیاق وسـواسـی و تحلیل نتیجهگیری: لازم اسـت تا مدیران بانک در فرایند جذب، اسـتخدام، ارتقا، جانشـینپروری و ... در بانک متغیرهای بررسـی 
رفتگی احسـاسـی امتیاز بالایی کسـب کند بادقت و هوشـیاری بیشـتری در منصـوب کردن این کارمندان در پسـت های 
سازمانی به ویژه در واحدهای صف عمل نمایند.

کلیدواژه‌ها