الگوهای متفاوت روش شناسی در مطالعات علوم انسانی میان رشته ای

نوع مقاله : علمی تخصصی

نویسندگان

1 دانشیار دانشکده حقوق پردیس فارابی دانشگاه تهران، نویسنده مسول ،

2 دانشجوی کارشناسی ارشد حقوق نفت و گار پردیس فارابی دانشگاه تهران

چکیده

چکیده دغدغه های معرفتی حاکم بر فضای علمی کشور درباره پیوند واقعی حوزه و دانشگاه، آن طور که امام امت پر فرمودند فرهنگ دانشگاه ها و مراکز غیر حوزه ای به صورتی است که باتجربه و لمس واقعیت بیشتر عادت کرده است تا فرهنگ فلسفی و نظری؛ باید با برداشتن فاصله ها حوزه و دانشگاه در یکدیگر ذوب شوند تا زمینه برای بسط و گسترش معارف اسلامی وسیع تر گردد (امام خمینی، بی تا، ۲۴۳). خاستگاه اساسی و ضروری مطالعه تطبیقی علوم انسانی است. روشن است که مطالعه تطبیقی در گرو اتخاذ روشی درست از میان روش های تحقیقی است.مطالعات تطبیقی حوزه علوم انسانی و میان رشته ای روش های مختلفی پیش روست: اول این که درس های متعارف هر یک از رشته ها بدون تغییر اساسی ارائه می شود و در کنار آن، چند درس معارفی به عنوان چاشنی آن تلقی گردد که این رویکرد ره به جای درستی نبرده و نمی برد. روش دیگر روش التقاطی است که بطلان آن قطعی است و بالاخره این تنها رویکرد «تلفیقی» است که می تواند با متدلوژی متقن و مقبول مفید واقع شود.

کلیدواژه‌ها