1
دانشجوی دکتری مدیریت دولتی دانشگاه تهران ،نویسنده مسول،
2
استاد ،فوق دکتری ارتباطات سازمانی،هیات علمی باز نشسته گروه آموزشی مدیریت دولتی ، دانشکده مدیریت دانشگاه تهران
چکیده
شوخ طبعی ارتباطات را تسهیل می کند، رابطه ها را مستحکم می کند، استرس را کاهش می دهد، به انسان دیدگاه می دهد و توجه را بالا برده، نشاط می بخشد و سبب ایجاد، تقویت و بهبود ارتباطات می شود. مدیران را قادر می سازد تا با استفاده از پدیده شوخی ارتباطات مؤثر و هوشمندانه ای با کارکنان خود برقرار سازند. در این میان، علاوه بر نقش شوخ طبعی در سازمان؛ شناخت علایق، سلیقه ها، فرهنگ و حساسیت های مخاطبان هدف، مدیریت کلام و به کارگیری اصول و فنون مذاکره، بهره گیری از روانشناسی و ارتباطات در مدیریت اطلاعات، مدیریت مشتریان خصوصا مدیریت مشتریان شاکی، مدیریت بر خود و مدیریت بر دیگران و سازمان و ...همگی به هوش سیاسی بستگی دارد. هوش سیاسی شامل توانایی در ایجادشبکه ارتباطی خوب است که می تواند ائتلاف های غیر رسمی را مانند ائتلاف های رسمی ایجاد کند. در این مقاله به بررسی نقش هوش سیاسی و شوخ طبعی در سازمان و تأثیرات مثبت آن پرداخته شده است، پس از مرور مبانی نظری، تحقیقات انجام شده در خصوص موضوع بررسی شده و در آخر توصیه هایی ارائه شده است.
سهرابی, آرزو, & فرهنگی, علی اکبر. (1397). بررسی شوخ طبعی و هوش سیاسی در اثر بخشی ارتباطات میان فردی سازمان. فصلنامه علمی تخصصی فرصت, 2018401(4), 1-20.
MLA
آرزو سهرابی; علی اکبر فرهنگی. "بررسی شوخ طبعی و هوش سیاسی در اثر بخشی ارتباطات میان فردی سازمان", فصلنامه علمی تخصصی فرصت, 2018401, 4, 1397, 1-20.
HARVARD
سهرابی, آرزو, فرهنگی, علی اکبر. (1397). 'بررسی شوخ طبعی و هوش سیاسی در اثر بخشی ارتباطات میان فردی سازمان', فصلنامه علمی تخصصی فرصت, 2018401(4), pp. 1-20.
VANCOUVER
سهرابی, آرزو, فرهنگی, علی اکبر. بررسی شوخ طبعی و هوش سیاسی در اثر بخشی ارتباطات میان فردی سازمان. فصلنامه علمی تخصصی فرصت, 1397; 2018401(4): 1-20.