تاثیر معیشت حرام بر انحراف و بزهکاری

نوع مقاله : علمی تخصصی

نویسنده

دانشجوی کارشناسی ارشد حقوق جزا و جرم شناسی دانشگاه قم

چکیده

در قوانین و احکام اسلامی، مخدوش کردن یا پایمال کردن حق افراد یا اجتماع یا حق الله، علاوه بر ناهنجاریها و هرج و مرج های اجتماعی و نیز به تبع آن مجازاتی که برای مرتکب در پی دارد، آثار تکوینی ای نیز از جانب خداوند بر این گونه رفتارها مقدر شده است.
این تحقیق در پی آن است که اولا جایگاه لقمه حرام و مبادی ورود آن را به زندگی تبیین کند؛ و ثانیا تأثیراتی که لقمه حرام بر انحراف و بزهکاری اشخاص (و به طور ویژه کودکان دارد را بررسی کند. روش مورداستفاده در این تحقیق روش توصیفی- تحلیلی مبتنی بر منابع کتابخانه ای است. در این تحقیق پس از بررسی مفاهیم مورد تحقیق، به بررسی کسب های حرام از دیدگاه آیات و روایات و سپس به بررسی کلیات علل وقوع جرم و پیش گیری از آن پرداخته و سپس عوامل مؤثر بر شخصیت کودک و تأثیرات احتمالی لقمه حرام بر انحراف کودکان مورد بررسی قرار می گیرد. در پایان با تأکید بر این نظریه که تأثیرگذاری لقمه حرام در توارث و یا تربیت افراد امری است کیفی و غیرقابل اندازه گیری، اشاره شده که از دیدگاه اسلام لقمه حرام در انحراف و
جرائم ارتکابی اشخاص، دارای تأثیرات غیرقابل انکاری است و برای کاهش آمار جرائم و انحرافات اجتماعی پیشنهادهایی مطرح شده است.

کلیدواژه‌ها