بررسی ارکان خانواده با تاکید بر حقوق اعضاء خانواده از منظر کلام امامیه

نوع مقاله : علمی تخصصی

نویسندگان

1 دانشجوی دکترا پردیس فارابی

2 1. مدیر پژوهشکده شهید مفتح 2. مدیر مسئول نشریه تخصصی فرصت دانشگاه تهران 3. مسئول شمسا استان قم 4. دبیر اجرایی هسته حمل و نقل دانشگاه تهران

3 دانشجو

چکیده

«خانواده» از ابتدای تاریخ تاکنون به عنوان اصلی‌ترین نهاد اجتماعی، زیربنای جوامع و فرهنگ‌ها، تمدن‌ها و تاریخ بشر بوده است. دین اسلام به عنوان مکتبی انسان‌ساز، بیشترین توجه را به والایی خانواده دارد؛ از این رو، این نهاد مقدس را کانون تربیت می‌شمرد. نیک‌بختی و بدبختی جامعه انسانی را نیز به صلاح و فساد این بنا وابسته می‌داند و هدف از تشکیل خانواده را تأمین نیازهای عاطفی و معنوی انسان ازجمله دست‌یابی به آرامش برمی‌شمارد.
در این نوشتار مشخص شده است که تمامی افراد خانواده بر یکدیگر حقی دارند که حقوق اختصاصی زن هم که همان حقوق مالی وی می باشد شامل حق نفقه و حق مهریه شد و حقوق اختصاصی مرد حق خروج زن با اذن شوهر از منزل و حق مدیریت خانواده شد. حقوق فرزندان هم به دو شاخه حقوق اخلاقی ومعنوی وحقوق مالی تقسیم گردید که حقوق اخلاقی ومعنوی شامل گذاردن نام نیک بر او، تلاش درجهت تربیت دینی او، تامین نیازهای عاطفی او، به ازدواج درآوردنش درسن بلوغ شد حقوق پدر و مادر هم شامل احسان به آنها و اطاعت از ایشان گردید؛ بنابر این نوشتار واضح گردید که تمامی افراد خانواده بر یکدیگر حقی دارند که لازمه رسیدن خانواده به کمال و سعادت این است.

کلیدواژه‌ها

موضوعات