1
گروه مدیریت بازرگانی- دانشکده مدیریت و حسابداری- دانشگاه علامه طباطبائی
2
گروه مدیریت بازرگانی، دانشکده مدیریت و حسابداری، دانشگاه علامه طباطبائی
چکیده
نظریه داده بنیاد یکی از استراتژیهای پژوهش کیفی است که به صورت روزافزون مورد توجه و استفاده پژوهشگران قرار گرفته است. حداکثرسازی کیفیت یافتههای یک پژوهش مستلزم فهم بنیانهای فلسفی و تسلط بر استراتژیهای پژوهش و گزینش رویکرد مناسب با آن است. سیر تکامل استراتژی پژوهشی نظریه داده بنیاد، منجر به شکلگیری رویکردهای مختلفی در آن شده است که بر پیچیدگی انتخاب و توجیه رویکرد منتخب در آن افزوده است. به منظور شفافسازی و تسهیل این فهم طی تحلیلی تطبیقی و با مراجعه به منابع مختلف از طریق نمونه گیری هدفمند، بر سه رویکرد اصلی این استراتژی پژوهش کیفی ، شامل رویکردهای کلاسیک گلیزر، اشتراوس و کوربین و نهایتاً رویکرد برساختگرایانۀ چارماز، متمرکز شده و به بررسی وجوه اشتراک و افتراق این رویکردها پرداختهایم. تفاوت در بنیانهای فلسفی و سایر ملاحظات عملگرایانه موجب انتخاب رویکرد خاصی از نظریه داده بنیاد می شود. مقاله حاضر به مطالعه عمیق وجوه اشتراک و افتراق سه رویکرد اصلی نظریه داده بنیاد می پردازد و فهم بهتری را برای پژوهشگر تسهیل می نماید تا بر چالش انتخاب رویکرد مناسب فایق آید و پژوهشی پر کیفیت تر را انجام دهد.